32-Magadan 2019
- 1-Polska>Tadżykistan
- 2-Tadżykistan>Ałtaj
- 3-Mongolia>Jakucja
- 4-Magadan>Kamczatka
- 5-Moskwa>Międzyrzecze Górne
Magadan 2019 (14.06 ÷ 14.08. 2019r.)
Plan wyjazdu do Magadanu zrodził się już w ubiegłym roku, kiedy nasi przyjaciele, również podróżnicy http://www.myunesco.net/ , Adam i Beata z okolic Krosna odkupili od nas, naszą pierwszą wyprawową Toyotę Hilux 4×4, którą to objechaliśmy w latach 2009 ÷ 2015 obie Ameryki. Samochód przejęli jeszcze na terenie Ameryki Południowej i już sami przetransportowali go do kraju. Później poważnie ją zmodyfikowali, tak aby można było spać wewnątrz auta.
Plan i trasa były przez wiele miesięcy dopracowywane i uzupełniane, a założenie tej wyprawy wygląda następująco:
Najpierw długi przejazd do granicy z Uzbekistanem przez Ukrainę, Rosję i Kazachstan. Później pokonanie pustyni Kyzył-kum i podjazd od południa na tereny wyschniętego w tym obszarze Morza Aralskiego. Następnie zwiedzanie na trasie „Jedwabnego Szlaku”, historycznych i ciekawych miejsc w Uzbekistanie i Turkmenistanie. Na dwa dni wjedziemy do Afganistanu od strony Uzbekistanu, aby zwiedzić Mazar-i Szarif. Po powrocie przejedziemy do Tadżykistanu, aby poprzez słynna drogę „Pamir Highway” i objeżdżając jezioro Kara-kul dotrzeć do Kirgistanu. Jechaliśmy niegdyś tymi terenami na motocyklu w drodze nad Bajkał (2011r.).
Dalej objeżdżając kirgiskie jeziora Song-Kol i Ysyk-Kol, ponownie dotrzemy do Kazachstanu. Po przebyciu stepowej części tego kraju, powtórnie wjedziemy do Rosji i przez Ałtajski Kraj dojedziemy do granicy z Mongolią w Taszancie. Kontynuując jazdę na wschód pokonamy tereny północnej Mongolii, aż po jezioro Chubsuguł i dalej do granicy z Rosją. Będzie to ponownie, po dwóch latach przejazd terenami, które już znamy, lecz o innym czasie i w przeciwnym kierunku (2017r.). Zresztą Mongolia jest tak piękna w tym fragmencie, że z chęcią bywalibyśmy tam częściej.
Następnie poprzez Ułan-Ude dotrzemy nad Bajkał i spenetrujemy jego wschodnie tereny. Dalej jadąc „Federalką” na wschód wzdłuż trasy „Kolei Transsyberyjskiej” dotrzemy do Skoworodino, gdzie odbijemy na północ w stronę Jakucka. To będzie również, aż po Skorowodino wspomnieniowy przejazd, gdyż wielokrotnie ten teren przejeżdżałem na motocyklu i naszą wyprawową Toyotą (2015r.).
Po dotarciu do Jakucka, wjedziemy na Trasę Kołymską, która łączy to miasto z Magadanem. Liczy ponad 2000 km i zwana jest „drogą na kościach”, gdyż budowano ją rękami więźniów gułagów. Trakt wiedzie przez Góry Wierchojańskie, Kołymskie, a także przez Góry Czerskiego, nazwane ku czci polskiego zesłańca, geologa i badacza Syberii, Jana Czerskiego. Mozolnie kontynuując jazdę na wschód przez syberyjskie tereny, mamy nadzieję po siedmiu tygodniach dotrzeć do Magadanu.
W tym miejscu pada pytanie… dlaczego przygotowaliśmy tę wyprawę właśnie do Magadanu? Jest kilka powodów… po pierwsze, jest to najdalej na wschód wysunięte miasto Rosji, do którego można dotrzeć na kołach. Po drugie, przemierzymy prawie cały obszar Eurazji i ustawiliśmy tak trasę, aby obejmowała najciekawsze miejsca północnej części tego ogromnego obszaru. Na koniec nieco o Magadanie. Zawsze marzyłem o tym, aby dotrzeć do tego miasta na motocyklu. Miałem jednak świadomość, przemierzając wielokrotnie tym pojazdem bezkresne, syberyjskie tereny, że jest to zbyt wyczerpujące dla partnerki z tylnego siodełka, gdyż jak wiecie zawsze podróżujemy we dwoje. Będzie to zatem pewien kompromis, a jak się ma marzenia, to marzenia czasem się spełniają.
Magadan to stolica obwodu magadańskiego w azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej, port nad Morzem Ochockim liczący obecnie około 100 tys. mieszkańców. Klimat Magadanu jest subarktyczny. W styczniu temperatura spada do -40 °C, natomiast w lipcu notuje się temperatury od 12 do 16 °C.
Historia Magadanu, to historia tworzących się w tym miejscu gułagów. W dorzeczu rzeki Kołymy na płn.- wsch. Związku Sowieckiego (Republika Jakucka, Obwód Magadański), znajdowało się największe skupisko obozów pracy przymusowej. Przez Sowietów obszar podległy gułagom mający 2,6 mln km² zwany był „Kontynentem”, przez więźniów „Przeklętą Wyspą”. W latach trzydziestych więźniowie budowali miasto Magadan, doki i kanały portowe, kopalnie (Kołyma słynęła z kopalń złota) oraz szosę kołymską – najważniejszą w rejonie drogę, prowadzącą z Magadanu na północ, gdzie eksploatowano bogate złoża wielu minerałów, również uranu. W związku z tym wzdłuż niej usytuowano większość kołymskich gułagów. Tak jak w pierwszym odczuciu Auschwitz symbolizuje wszystkie nazistowskie obozy zagłady, tak Kołyma jednoznacznie kojarzy się z najcięższymi z sowieckich łagrów. Większość zesłańców stanowili więźniowie polityczni, przeciwnicy i niewygodni dla komunistycznej władzy. Transport skazańców trwający wiele miesięcy był niezwykle ekstremalny i okrutny. Najpierw wieziono ich bydlęcymi wagonami „Koleją Transsyberyjską” do Władywostoku, a później statkami do Magadanu. Wielu zesłańców umierało już w czasie transportu. Na przełomie 1940 i 1941r. przywieziono do Magadanu około 12tys. Polaków, w większości niepożądanych dla władzy radzieckiej z zajętych w 1939r. naszych przedwojennych terenów. Z nich tylko 583 osoby zostały uwolnione w 1942r. w ramach akcji rekrutacyjnej do II Korpusu generała Andersa. Na wzgórzu „Krutaja’ nad Magadanem w 1996r. wzniesiony został pomnik „Maska Boleści”, poświęcony pamięci ofiar obozów pracy przymusowej na Kołymie.
Wracamy do naszej wyprawy. Po dotarciu do Magadanu zdamy auta do firmy przewozowej „Отправка автомобилей Гранд-Сервис” www.gs25.ru , która przetransportuje je do Moskwy (45dni – 155tys. rubli od auta – około 9 tys. zł). Mamy jeszcze w planie odbyć krótką wycieczkę na Kamczatkę i pozostaje już tylko powrót do kraju. Oczywiści po powrocie, gdzieś po miesiącu, czeka nas jeszcze przejazd lub przelot do Moskwy, aby odebrać auta i dowieźć je do Polski. Cała trasa na kołach będzie wynosiła około 22 tys. km.
Poniżaj prezentujemy samochody biorące udział w wyprawie. Dla przypomnienia pokazujemy również naszą starą Toyotę przed modernizacją dokonaną przez Adama. Na trasie do Kirgistanu, jedzie z nami również nasz motocyklowy kolega „Jeery” z Muszyny, wyprawowo przygotowaną Toyotą Land Cruiser Prado 90.
Plan przejazdu do Magadanu:
15.06.2019 sobota
Międzyrzecze Górne > Krościenko, 38-700 > Lwów – 510km
16.06.2019 niedziela
Lwów > Kijów – 540km
17.06.2019 poniedziałek
Kijów > Kursk - 520km
18.06.2019 wtorek
Kursk > Wołgograd – 800km
19.06.2019 środa
Wołgograd > Astrachań > Zaburun’e (Zhanbay) Kazachstan - 690km
20.06.2019 czwartek
Zaburun’e (Zhanbay) > Atyrau > Beynau – 550km
21.06.2019 piątek
Beynau > Moynag (Moʻynoq, Uzbekistan) – 500km
22.06.2019 sobota
Moynag > Chiwa – 410km
Razem do Chiwa w Uzbekistanie: 4550km
23.06.2019 niedziela
Chiwa > Shavat > granica uzbecko-turkmeńska > Konye Urgench (Köneürgenç, Turkmenistan) > Darwaza - 480 km
Przyjazd na posterunek graniczny Shavat (proszę podać porę przyjazdu, ran lub po przerwie obiadowej). Po odprawie celnej i imigracyjnej i przejazd do Konye Urgench (UNESCO). Później kontynuujemy podróż do Darwazy. Przyjazd po zachodzie słońca, rozbicie obozu.
24.06.2019 poniedziałek
Darwaza > Aszchabad – 270km
Poranny przejazd do Aszchabadu z przystankami w pustynnej wiosce Erbent, Nissa (UNESCO). Podjazd pod Meczet-Mauzoleum Turkmenbashi (w Gypchak). Przyjazd do Aszchabadu i zameldowanie w miejscowym hotelu.
25.06.2019 wtorek
Aszchabad – zwiedzanie miasta
Muzeum Historii Narodowej, Diabelski Młyn, Punkt Widokowy Pałac Ślubów, Pomnik Trzęsienia Ziemi, Park Niepodległości, Łuk Neutralności, Muzeum Dywanów, Bazar Rosyjski i Meczet Ertogrul Ghazi. Nocleg w Aszchabadzie.
26.06.2019 środa
Aszchabad > Mary – 380km
Poranny przejazd do Mary z przystankami w Anau i Abiverd (Jedwabny Szlak – Silk Rd). Zwiedzanie centrum Mary z rosyjskim, prawosławnym kościołem i tętniącym życiem nocnym bazarem. Nocleg w Mary.
27.06.2019 czwartek
Mary > Merw – Antiochia Margiańska, Turkmenistan > Turkmenabad > Farab > granica turkmeńsko-uzbecka > Olot, Uzbekistan - 330km
Odwiedzimy park historyczny Merw (UNESCO). Następnie kontynuujemy podróż do Turkemenabad i dalej do posterunku granicznego w Farab.
Razem przez Turkmenistan: 1450 km
28.06.2019 piątek
Olot, Uzbekistan > Buchara > Termez, Uzbekistan - 560 km
29.06.2019 sobota
Termez, Uzbekistan > Mazar-i Szarif, Afganistan - 110 km
30.06.2019 niedziela
Mazar-i Szarif, Afganistan > Termez, Uzbekistan - 110 km
01.07.2019 poniedziałek
Termez, Uzbekistan > Duszanbe, Tadżykistan - 250 km
02.07.2019 wtorek
Duszanbe, Tadżykistan > Tavildara, Tadżykistan > Kevron, Tadżykistan – 300 km
03.07.2019 środa
Kevron, Tadżykistan > Chorog, Tadżykistan – 230 km
04.07.2019 czwartek
Chorog, Tadżykistan > Murgob, Tadżykistan - 320 km
05.07.2019 piątek
Murgob, Tadżykistan > granica tadżycko-kirgiska > Sary-Tash, Kirgistan - 230 km
Razem przez Tadżykistan: 1900km
06.07.2019 sobota
Sary-Tash, Kirgistan > Toktoguł, Kirgistan - 530 km
07.07.2019 niedziela
Toktoguł, Kirgistan > Kyzart, Kirgistan > Yurt Camp, Songköl, Kirgistan – 320 km
08.07.2019 poniedziałek
Yurt Camp, Songköl, Kirgistan > Barskoon, Kirgistan – 280 km
09.07.2019 wtorek
Barskoon, Kirgistan > granica kirgisko-kazachska > Karkara, Kazachstan > Koktal, Kazachstan – 350 km
Razem przez Kirgistan: 1340 km
10.07.2019 środa
Koktal, Kazachstan > Tałdykorgan, Kazachstan > Üszarał, Kazachstan – 570 km
11.07.2019 czwartek
Üszarał, Kazachstan > Qalbatau, Kazachstan> Öskemen, Kazachstan – 540 km
12.07.2019 piątek
Öskemen, Kazachstan > granica kazachsko-rosyjska > Zmieinogorsk, Kraj Ałtajski, Rosja > Barnauł, Kraj Ałtajski, Rosja > Bijsk, Kraj Ałtajski, Rosja - 680 km
Alternatywa do sprawdzenia:
Öskemen, Kazachstan > granica kazachsko-rosyjska na drodze A-9 > skrzyżowanie A-9 z R373, Altay Republits, Rosja > Ongudaj, Ałtaj, Rosja – 440 km
13.07.2019 sobota
Bijsk, Kraj Ałtajski, Rosja > Tashanta, Ałtaj, Rosja -570 km
Alternatywa do sprawdzenia:
Ongudaj, Ałtaj, Rosja > Tashanta, Ałtaj, Rosja - 310 km
Razem Rosja II – 1115km lub alternatywnie tylko 750km
14.07.2019 niedziela
Dzień zapasowy: Tashanta, Ałtaj, Rosja >granica rosyjsko-mongolska > Tsagaannuur, Mongolia - 60km
15.07.2019 poniedziałek
Tsagaannuur, Mongolia > Ulaangom, Mongolia – 250 km
16.07.2019 wtorek
Ulaangom, Mongolia > Turuun, Mongolia > Tes, Mongolia - 310 km
17.07.2019 środa
Tes, Mongolia > Bayantes, Mongolia > Khalban, Mongolia > Sharga, Mongolia – 250 km
18.07.2019 czwartek
Sharga, Mongolia > Bürentogtokh, Mongolia > Mörön, Mongolia > Khatgal,Chubsuguł, Mongolia - 240 km
19.07.2019 piątek
Khatgal,Chubsuguł, Mongolia – pobyt – rejs po jeziorze Chubsuguł
20.07.2019 sobota
Khatgal,Chubsuguł, Mongolia > Ikh-Uul, Mongolia > Bulgan, Mongolia > Erdenet, Mongolia - 600km
21.07.2019 niedziela
Erdenet, Mongolia > Darchan, Mongolia > Darchan, Mongolia > granica mongolsko-rosyjska > Kiachta, Buriacja, Rosja > Ułan Ude, Buriacja, Rosja – 550 km
22.07.2019 poniedziałek
Ułan Ude, Buriacja > Bajkał – Poluostrov Svyatoy Nos. Mesto Stoyanki Katerov, Бурятия Респ., Rosja - 310 km
23.07.2019 wtorek
Poluostrov Svyatoy Nos > Barguzin, Buriacja, Rosja > Bajkał -Turka, Buriacja, Rosja – 240 km
24.07.2019 środa
Turka, Buriacja, Rosja > Ułan Ude, Buriacja, Rosja > Czyta, Kraj Zabajkalski, Rosja – 780 km
25.07.2019 czwartek
Czyta, Kraj Zabajkalski, Rosja > Skoworodino, Obwód amurski, Rosja – 930km
26.07.2019 piątek
Dzień zapasowy
27.07.2019 sobota
Skoworodino, Obwód amurski, Rosja > Nieriungri, Sacha (Jakucja), Rosja > Ałdan, Sacha (Jakucja), Rosja – 660 km
28.07.2019 niedziela
Ałdan, Sacha (Jakucja), Rosja > Manday, Sacha (Jakucja), Rosja > prom przez rzekę Lena > Jakuck, Sacha (Jakucja), Rosja – 550 km
29.07.2019 poniedziałek
Jakuck, Sacha (Jakucja), Rosja > prom przez rzekę Lena > Manday, Sacha (Jakucja), Rosja > Megino-Aldan, nadz reką Aldan (Jakucja), Rosja - 380 km
30.07.2019 wtorek
Megino-Aldan, nadz reką Aldan (Jakucja), Rosja > Chandyga, Sacha (Jakucja), Rosja > Teply Klyuch, Sacha (Jakucja), Rosja > Kyubeme, Sacha (Jakucja) - 380 km
31.07.2019 środa
Kyubeme, Sacha (Jakucja) > Ust´-Niera, Sacha (Jakucja), Rosja > Artyk, Sacha (Jakucja), Rosja > Delyankir, Sacha (Jakucja), Rosja - 420 km
01.08.2019 czwartek
Delyankir, Sacha (Jakucja), Rosja > Kadykczan, Obwód magadański, Rosja > Neksikan, Obwód magadański > Chołodnyj, Obwód magadański > Susuman, Obwód magadański > Burkhala, Obwód magadański > Jagodnoje, Obwód magadański > Debin nad rzeką Kołyma, Obwód magadański, Rosja – 400 km
02.08.2019 piątek
Debin nad rzeką Kołyma, Obwód magadański, Rosja > Spornoye, Obwód magadański > Orotukan, Obwód magadański > Atka, Obwód magadański > Karamken, Obwód magadański > Magadan, Obwód magadański, Rosja - 320 km
Razem od Bajkału do Magadanu: 5000 km
03.08.2019 sobota
Magadan – zdanie auta do wysyłki do Moskwy – Евгений Желонкин gs.vl@mail.ru Теl: 8 (423) 265-69-35