24.08.2023-czwartek - „Chałupa na Górce” > Wrocław > Leszno > Wschowa > Mochy > Wilcze > Uście nad Jeziorem Rudno – 410km

Stacjonujemy na kempingu Pole Biwakowe Słoneczne – Uście, adres: 67-415 Uście, os.Słoneczne 59, tel: 503 035 812 lub 503 035 814 (80zł bez prądu -brak możliwości podłączenia)

25.08.2023-piątek – trasa rowerowa „Kolej na rower” – Uście > Jesiona > Kolsko > Konotop > Lubięcin > Lipiny > Stany > Otyń > Nowa Sól > Otyń > Stany > Lipiny > Lubięcin > Konotop > Kolsko > Jasiona > Uście – 76,5km

Droga rowerowa „Kolej na rower” na odcinku Stypułów > Sławocin została przygotowana razem z pełną infrastrukturą towarzyszącą. Na trasie przygotowano dla rowerzystów siedem miejsc obsługi rowerzystów (tzw. MOR), z zadaszonym w formie altanki miejscem na odpoczynek. Znajdują się w miejscowościach: Stypułów, Ciepielów, Nowa Sól (przy ul. Przyszłości i ul. Północna), Otyń, Stany, Kolsko.

Na trasie którą pokonujemy z Kolska do Nowej Soli szlak „Kolej na rower” wiedzie w pobliżu zabytkowego XIX-wiecznego Pałacu w Kolsku (obok kościoła). Dalej kolejno mijamy stare dworce kolejowe. Najciekawszym obiektem na trasie jest imponujący, kolejowy most na Odrze (miejscowość Stany) z początku XX wieku. Był użytkowany w latach 1908-1997, a dziś przebiega przez niego ścieżka rowerowa „Kolej na Rower”. To najdłuższy most kolejowy Nadodrza, który jednocześnie posiada najdłuższe, ponad 100-metrowe, przęsło nurtowe w Europie. Ponadto stanowi ciekawy przykład ufortyfikowanej przeprawy rzecznej. W Nowej Soli, jednym z ciekawszych zabytków jest najstarszy budynek w mieście – ratusz z końca XVI wieku (ul. Moniuszki). Pierwotnie pełnił funkcję urzędu solnego, by w 1820 roku stać się siedzibą włodarzy. Ciekawym miejscem jest również przystań i tereny rekreacyjne przy ujściu kanału portowego do Odry.

Część powrotnej trasy pokonaliśmy jej pn. stroną, a dalej dokładnie szlakiem tylko w odwrotnym kierunku. Piękne krajobrazy, wspaniała przygoda… mocno polecamy tę trasę…

26.08.2023-sobota – Uście > Gubin > Ferch k. Poczdamu – 270km

Pierwszą czynnością dzisiejszego dnia było sprawdzenie rokowań pogodowych…? Okazało się, że w Polsce wszędzie leje, lub będzie lało. Ponieważ jedziemy w kierunku Niemiec, gdzie mamy być 29 sierpnia na targach sprzętu kempingowego w Duesseldorfie, spoglądamy również na pogodę w tej części europy…? Okazuje się, że w okolicy Berlina będzie Ok i też tam kierujemy dzisiejszą trasę podróży. Granicę przekraczamy w Gubinie, a bazę noclegową zaplanowaliśmy niedaleko (12km) Poczdamu w miejscowości Ferch na kempingu „Campingplatz Neue Scheune”, 14548 Schwielowsee, Eugen-Bracht-Weg 1, tel: +49 33209 70957 (opłata dzienna 26€ z prądem za naszego „Hildoma”). Na miejscu jesteśmy po 18:00… miejsce super… nad jeziorem Schwielow See w sosnowym lesie, cisza , spokój, trochę czuć atmosferę ducha DDR-u…

27.08.2023-niedziela – trasa rowerowa do Poczdamu wokół jeziora Schwielow See i jeziora Templiner See – Ferch > Caputch > Poczdam > Farch – 49km

Na trasie najpierw zajeżdżamy do miejscowości Caput (8km od bazy), gdzie mieszczą się dwie turystyczne atrakcje – Caput Palace oraz wystawa i dom Alberta Einsteina. Dalej jadąc brzegami jeziora Templiner See docieramy do Poczdamu. Zwiedzamy kolejno główne atrakcje znajdujące się w tym kameralnym mieście – Nikolai Kirche, Glienicker Brücke (w czasach DDR graniczny most pomiędzy Poczdamem, a Berlinem Zachodnim), Schloss Cecilienhof (Ostatni pałac wzniesiony przez Hohenzollernów. Zbudowany przez Paula Schultze-Naumburga dla następcy tronu Wilhelma Hohenzollerna i jego małżonki Cecylii, księżniczki Meklemburgii i Schwerina. Wzorowany na angielskich dworach gotyckich z czasów Tudorów.

W dniach od 17 lipca do 2 sierpnia 1945 w Cecilienhof obradowali uczestnicy konferencji poczdamskiej. W spotkaniu wzięli udział przywódca Związku Radzieckiego Józef Stalin oraz prezydent USA Harry Truman, który zastąpił zmarłego w kwietniu Franklina Delano Roosevelta. Trzecim uczestnikiem konferencji był premier Wielkiej Brytanii Winston Churchill, którego zastąpił od 28 lipca nowy premier tego państwa, Clement Attlee. Zamiennie stosowana jest też nazwa „konferencja berlińska”, choć określenie to nie jest jednoznaczne. Była to ostatnia z trzech konferencji wielkiej trójki, miała miejsce po konferencji teherańskiej (28 listopada – 1 grudnia 1943) i konferencji jałtańskiej (4–11 lutego 1945).

Cecilienhof należy do grupy pałaców i zespołów parkowych w Poczdamie i Berlinie wpisanych w 1990 r. na listę światowego dziedzictwa UNESCO), Naunener Tor, SchlossSonssouci, Neues Palais. Do naszej bazy, na kemping „Campingplatz Neue Scheune” powracamy pn. stroną jeziora Templiner See oraz Schwielow See.

28.08.2023-poniedziałek – trasa rowerowa do Berlina – Ferch > Werder (Havel) > przejazd koleją do Berlina na stację Alexander Platz > zwiedzanie z roweru centrum Berlina > Poczdam > Caput > Ferch – 66km

Ponieważ trasą rowerową do Berlina mamy ok. 50km, postanowiliśmy część tej trasy na dojeździe pokonać koleją (bilet na odcinku Werder (Havel) > Berlin – 13,60€ za dwie os. + dwa rowery). Takim to sposobem dojechaliśmy najpierw 12km do miejscowości Werder i tam na dworcu Havel wsiedliśmy do pociągu… niestety mieliśmy małego pecha, gdyż pociąg miał spóźnienie prawie pół godz. i na stacji Berlin Alexander Platz byliśmy dopiero przed 13:00. Na Alexander Platz byłem ostatnio pół wieku temu moim pierwszym autem, DKW F7 z 1936r., więc poza wieżą telewizyjną (choć jakby niższa) wszystko przybrało inny obraz, jakoś ciasno, brudno i niesympatycznie. Moje wspomnienia pamiętają przestrzenny plac, gwar uśmiechniętych ludzi i budki z piwem i z frankfurterkami wszystko po jednej DDR-owskiej marce… teraz zabudowany plac mało estetycznymi budowlami z mnóstwem dziwnie niesympatycznych śniadych ludzi odstręcza od dłuższego przebywania w tym miejscu…

Jedynym obiektem, który zwiedzamy jest berlińska katedra, gdzie na panoramę miasta można popatrzeć z tarasu na wieży. Resztę podstawowych budowli podziwiamy z zewnątrz. Trasę powrotną poprowadziliśmy poprzez były Berlin Zachodni aż do mostu granicznego na rogatkach Poczdamu. Do naszej bazy w Ferch, na kemping „Campingplatz Neue Scheune” powróciliśmy dopiero przed 18:00.

29.08.2023-wtorek – przejazd z Ferch do Düsseldorfu na Caravan Salon Düsseldorf - 520km

Lokujemy się na specjalnie przygotowanym polu kempingowym obok Düsseldorf Messe. Wszystko wcześniej zarezerwował nam nasz kolego Andrzej, który niegdyś podróżował przez miesiąc z nami przez Argentynę, Urugwaj, Paragwaj, Boliwię i Peru. Prowadzi od lat w Getyndze salon sprzedaży przyczep kempingowych i kamperów. Ponieważ wystawia się na targach mamy darmowe wejściówki, a za przytargowy kemping płacimy jedynie 60€ za cały pobyt.

30.08.2023-środa – pobyt na targach Caravan Salon Düsseldorf. Naszym celem obecnego pobytu na targach jest rozeznanie co nowego dzieje się w temacie aut wyprawowych, może nie tych na wyprawową ekstremę, tylko na podróżowanie w trudnym terenie, kiedy czasami musimy używać napędu 4×4. Naszą nadstawkę do Hiluxa zmawiałem dokładnie 18lat temu dokładnie na tych targach i dotąd służy nam z powodzeniem do skromniejszych wypraw. Tym razem interesują nas pojazdy które zapewniają nieco więcej komfortu przy maksymalnym wykorzystaniu walorów jazdy w umiarkowanie trudnym terenie. Skupiamy się na dwóch tematach – Mercedes Sprinter 4×4, lub Toyota Hilux 1,5 kabiny z nakładką Tischera Trial 260S. Po całodniowym wywiadzie mamy wielką „zachwostkę” i nie lada temat do przemyślenia…? Mercedes Sprinter 4×4, to najmniej dostępny sprzęt w obecnym czasie, ceny z kosmosu, zaczynają się od 150tys.€ i ta waga… DMC 4200kg, co powoduje, że musimy jeździć z „wiatolem”.

Nasze przemyślenia skłaniają się ponownie za sprzętem podobnym do naszego (obecnie Toyota Hilux z nakładką Tischer Trial 230), jednak w nieco innej konfiguracji… Toyota Hilux 4×4 1,5 kabiny z silnikiem 2,8l, 204KM w automacie i do tego nowa nakładka (kabina mieszkalna) Tischer Trial 260S – to daje max komfort, funkcjonalność, przestrzeń wewnątrz kabiny i sprawność całego zestawu w terenie, gdyż mocno przesuwa się środek ciężkości całego zestawu do przodu. Auto typowo wyprawowe już mamy (po siedmiu miesiącach, 8 września przypływa z Kamerunu do Gdańska), więc szukamy alternatywy na jazdę po Europie, Bliskim Wschodzie i przyległej Azji…

31.08.2023-czwartek – Wracamy z „Caravan Salon Düsseldorf” do Polski – Düsseldorf > Bremen > Hamburg > Rostok > Murchin (nocujemy jeszcze w Niemczech na przydrożnym parkingu przy wejściu do Parku Krajobrazowego, 50km od Świnoujścia) – 700km

Po wizycie na targach „Caravan Salon Düsseldorf”, mamy już sprecyzowane nasze potrzeby… Toyota Hilux 4×4 1,5 kabiny z silnikiem 2,8l (204KM) w automacie i do tego nowa nakładka (kabina mieszkalna) Tischer Trial 260S – https://my.matterport.com/show/?m=VqatG4rx4xn , to daje maksimum komfortu i funkcjonalności, powiększa ergonomiczność oraz przestrzeń wewnątrz kabiny (drzwi wejściowe z boku, a nie z tyłu, co powoduje możliwość normalnego zawieszenia rowerów na tylnej ścianie kabiny oraz zabezpieczenie markizą wejścia podczas opadów…), poprawia również sprawność całego zestawu w terenie, gdyż mocno przesuwa się środek ciężkości całego zestawu do przodu. Auto typowo wyprawowe już mamy (po siedmiu miesiącach, 8 września przypływa z Kamerunu do Gdańska), więc szukamy alternatywy na jazdę po Europie, Bliskim Wschodzie i przyległej Azji…

Takim to sposobem, naszą kabinę Tischer Trial 230 wraz z Toyotą Hilux 4×4 po 54tys.km przebiegu, mamy jako zestaw lub oddzielnie do sprzedania… stan obu idealny…

01.09.2023-piątek – Murchin > Świnoujście > Międzyzdroje > Wisełka – 70km

Lokujemy się na kempingu „Camping Wisełka”, Adres: Nowowiejska 2, 72-513 Wisełka, tel: 505 175 583

Po ustawieniu naszej bazy ruszamy na spacer w kierunku Bałtyku (1,7km), a później plażą w stronę latarni morskiej Kikut, która mieści się na wysokim klifie jakieś pół km od brzegu w sosnowym lesie. Nasz marsz plażą zakończyliśmy w Karczmie Na Wydmach w Wisełce ulokowanej w zabytkowym budynku byłego (pruskiego) Morskiego Pogotowia Ratunkowego – smacznie i tanio… Spacer zakończyliśmy wynikiem 11,5km. Wieczór spędziliśmy na kempingu w towarzystwie Ali i Krzysia, naszych motocyklowych i kempingowych przyjaciół, którzy dotarli tu po południu swoim zestawem auto z przyczepa kępingową.

02.09.2023-sobota – trasa rowerowa – Wisełka > Kołczewo > Sierosław > Łojszyno > Międzywodzie > Dziwnów > Dziwnówek > Łukęcin > Pobierowo > Dziwnów > Wisełka – 66km

03.09.2023-niedziela – trasa trekingowa po plaży – Wisełka > Głazy Piastowskie przy Klifie > Wisełka – 11km

04.09.2023-poniedziałek – trasa rowerowa – Wisełka > Warnowo > Ładzin > Kodrąbek > Mokrzyca Wielka > Dargobądz > Karnocice > Lubin > Wapnica > Wicko > Zalesie > Międzyzdroje > Warnowo > Wisełka – 50km

05.09.2023-wtorek – przenosimy naszą bazę z Wisełki do Gąsek – Wisełka > Trzebiatów > Kołobrzeg > Gąski – 120km Stacjonujemy na kempingu „Biała Plaża”, 76-034 Gąski, ul. Nadbrzeżna 26A (67zł za nasz zestaw + prąd wg licznika 3zł za kWh). Polecamy – czysto i schludnie…

06.09.2023-środa – Spacer plażą do Sarbinowa 10km – zachód słońca i drinki na plaży

07.09.2023-czwartek – trasa rowerowa z Gąsek do Kołobrzegu i z powrotem – Gąski > Pleśna > Ustronie Morskie > Sianożęty > Kołobrzeg > Gąski – 52km

08.09.2023-piątek – Przenosimy bazę z Gąsek do Stilo – 170km Lokujemy się na kempingu „Camping Stilo”, adres: 20 Stilo, Latarników 5/3, 84-210 Sasino, tel: 669 660 479 – godny polecenia (85zł z prądem). Później Spacer plażą do Ulinii i z powrotem – 12km

09.09.2023-sobota – trasa rowerowa nad Jezioro Żarnowieckie – Stilo > Sasino > Ciekocinko (pałac z 1910r.) > Choczewo > Jezioro Choczewskie > Perlino > Gniewino (elektrownia szczytowo-pompowa, wieża widokowa) > Jezioro Żarnowieckie > Nadole > Brzyzno > Wierzchucino > Białogóra > Lubiatowo > Stilo – 66km

10.09.2023-niedziela – spacer plażą do Ulinii i z powrotem – 12km

11.09.2023-poniedziałek – trasa rowerowa wokół Jeziora Sarbsko – Stilo > Łeba (kawa w Zamku Łeba – cappuccino w wydaniu luksusowym 16zł) > Nowęcin > Sarbsk > Ulinia > Sasino > Słajszewo > Biebrowo > Kopalino > Lubiatowo > Stilo – 64km

Pierwsza część trasy do Łeby prowadzi Mierzeją Sarbską, starą trasą rowerową R10, niegdyś poprowadzoną wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Trasa mocno wymagająca (piach, korzenie, powalone drzewa, torfowiska, wielokrotnie jesteśmy zmuszeni przepychać rowery). Satysfakcja i wrażenia krajobrazowe rekompensują z nawiązką uciążliwości… Odcinek (Biebrowo > Kopalino) zasługuje na szczególną uwagę – potworne błoto u zbiegu dwóch potoków obok ruin starego młyna „Jatzkower Mühle”.

Nadal czekamy nad Bałtykiem na odbiór naszej wyprawowej Toyoty Hilux 4×4, która po siedmiu miesiącach wczoraj wpłynęła do portu w Gdańsku. Jutro okaże się co z niej pozostało…?

Na szczęście pogoda iście letnia…

12.09.2023-wtorek – Stilo > Gdańsk > „Chałupa na Górce” – 670km

Niestety rano otrzymalismy informację, że statek na któym jest załadowany kontener z naszą Toyotą, nie wpłynął do portu w Gdańsku, stoi na redzie, a data rozładunku przewidziana jest dopiero na czwartek, co powoduje, że realnie możemy odebrać auto dopiro za tydzień…?

Zarządzamy szybkie pakowanie i wracamy do naszej „Chałupa na Górce”…

13.09.2023-środa – dzień na przepakowanie i już jutro ruszamy na zplanowane kilka miesięcy wcześniej „Wrześniowe Spotkanie Motocyklowe” (14 ÷ 18. 09 2023r.) (zarezerwowane i opłacone noclegi więc nie było możliwości przesunięcia terminu)