Śpieszymy powiadomić, że nasza wyprawa do Chin szczęśliwie dobiegła końca i 14 września, po 61dniach dotarliśmy ponownie do naszej „Chałupy na Górce”. Pokonaliśmy dystans dzielący kontynent Eurazji, od zachodu na wschód aż po Morze Żółte i z powrotem. Łącznie podczas podróży, przebyliśmy na kołach, naszą Toyotą Hilux 4×4 23.420km, co dało średni, dzienny przebieg 390km. Aby pokonać taką odległość, musieliśmy zakupić 3040 litrów oleju napędowego, co dało średnie spalanie na poziomie 13 l/100km i na który wydaliśmy w przeliczeniu ok. 8500zł. Powróciliśmy do naszej „Chałupy na Górce” z wieloma nowymi wrażeniami i wspomnieniem całego mnóstwa przygód, które miały miejsce na tak dalekiej trasie. Była to jedna z najtrudniejszych wypraw, w szeroko rozumianym spektrum spraw i sytuacji. Szczególnie dały się nam we znaki awarie zawieszenia, co przyjmuję jako nowe doświadczenie i powód do wnikliwszego przeanalizowania doboru firmy oferującej wzmocnione jego elementy – już teraz po wywiadzie, rezygnuję z firmy ARB, na korzyść Peddersa. Przejazd przez Chiny, w towarzystwie przewodnika, wymagał reżimu czasowego, co przy przemieszczaniu się kilku aut w grupie, w ciężkim terenie, przy chińskich regułach ruchu drogowego, powodowało wiele stresów, brak pełnej swobody, w szerokim znaczeniu tego słowa i braku dłuższego odpoczynku. Kiedy już sami, po opuszczeniu Chin i wjechaniu do Mongolii, realizowaliśmy naszą część wyprawy, wreszcie wróciło to wszystko, co daje maksimum przyjemności bycia w podróży.

Zakończyliśmy kolejną wielką wyprawę, zakończyliśmy również tym reportażem, opis przeżyć i naszych doznań z całej podróży. Oddajemy ten tekst, dopiero po upływie miesiąca od naszego powrotu, gdyż ciężko się pisze relacje, które nie powstają na bieżąco, a na takie niestety nie mieliśmy tym razem czasu w trakcie jej trwania.

eurazja-mapa

Podróż którą rozpoczęliśmy 16 sierpnia 2017r. biegła poprzez Ukrainę, Rosję (Kursk > Woroneż > Wołgograd > Astrachań > wzdłuż Morza Kaspijskiego), Kazachstan (Atyrau > Qulsary > stepami, północną stroną pozostałości po Morzu Aralskim > Aralsk > Bajkonur > Shymkent > Taraz), Kirgistan (Kyzyl > Talas > Otmok > Cheak > jezioro Son-Kol > Naryn > jezioro Catyr-Kol), Chiny (Kashgar > styk gór Pamiru i Karakorum > piaszczysta pustynia Takla Makan > Hetian > Korla > Turpan > Hami > Dunhuang – Mogao Grottos > Xining > Tianshui > Xian – Terakotowa Armia > Pingyao > Tanggu – Morze Żółte > Pekin > Datong > Erlian), Mongolię ( Ulaan Baatar > Erdenet > Moron > Chatgal > jezioro Chuwsgul Nuur – Mongolski Bajkał > północnymi stepami Mongolii na wschód > Tsagaan Uul > Tsetserleg > Tes > Baarunturuun > jezioro Uus Nuur > Ulaangom > przełęcz Ulaan Davaa > jezioro Uureg Nuur > Tsaagannuur), Rosję ( Tashanta > Ałtajski Kraj > Biysk > Barnaul > Nowosybirsk > Omsk > Ishim > Tomsk > Tyumen > Jekaterynburg – Ganina Jama > Kazań > Vladimir > Sergiev Posad > Tver > Miednoie > Ostaszków), gdzie omijając Białoruś wjechaliśmy na Łotwę.

Jak wiecie i obserwujecie przebieg naszych podróży po świecie, już dawno rozważaliśmy zamysł przejazdu przez Chiny, jednak ze względu na pozwolenia, przewodnika i wielką biurokrację chińską, nie podejmowaliśmy tematu. Sami też nie mieliśmy ochoty na organizowanie grupowego przejazdu dla obniżenia długiej listy kosztów. Właśnie dla tych powodów, jeszcze w zeszłym roku skontaktowałem się z właścicielami firmy „Bezdroża 4×4”, wiedząc, że rok wcześniej zorganizowali taki wyjazd i mieli w swej ofercie kolejną, drugą wyprawę przez Azję do Chin i z powrotem. Po przeanalizowaniu trasy i rozważeniu kosztów, przystąpiliśmy do negocjacji, aby dołączyć się do ich grupy w przejeździe tylko przez Chiny. Grupa miała liczyć około 10 przygotowanych wyprawowo terenówek. Ustaliliśmy warunki i koszty i zaklepaliśmy ten wyjazd wspólnie z „Bezdrożami 4×4”, wiedząc, że przez trzy tygodnie będziemy skazani na niedogodności podróżowania w grupie. Warunki i udział na takich zasadach przyjęliśmy razem z Jackiem i Mirą, naszymi kolegami motocyklistami, którzy wcześniej byli również z nami na Alasce, a do tej podróży przygotowali swojego Land Rovera Defendera. W efekcie końcowym okazało się, że na wyprawę do Chin z „Bezdrożami 4×4” grono chętnych się posypało i przez ten kraj jechał z nami jeden z właścicieli podróżniczej firmy – Maciek z Agnieszką, jeden uczestnik – Arek i my z Jackiem i Mirą. Dla nas, można by powiedzieć, iż to było szczęście, gdyż po odbyciu już tego przejazdu, nie wyobrażam sobie konwoju składającego się z kilkunastu aut. Atmosfery tworzonej przez organizatora, profesjonaliści w działaniu, wyobraźni i doświadczenia nie będziemy komentować, gdyż sami nie jesteśmy doskonali, ale mamy wiele, wręcz bardzo wiele zastrzeżeń, co było powodem wielu niepotrzebnych niedomówień, nerwów, stresów i uszkodzeń pojazdów.

Niestety Jacek z Mirą z którymi mieliśmy w drodze powrotnej przejechać północne krańce Mongolii, musieli pojechać asfaltami przez Rosję główną drogą, właśnie z powodu uszkodzenia napędów w ich Defenderze.

W naszej drodze powrotnej przez Mongolię przemieszczaliśmy się prawdziwymi bezdrożami, pokonując trasę północną wzdłuż granicy z Rosją. Bóg, chyba właśnie w tym miejscu brał wzorce dla „biblijnego raju”. Przejechaliśmy sporo w tej naszej podróży po świecie, ale właśnie tu, można spotkać najpiękniejsze krajobrazy nieskalane postępującą cywilizacją.

Namiary na agenta organizującego wyprawy w Chinach:

General Menager WANG LUN e-mail: nature_lunwang@hotmail.com

tel. 0086 991 2329162 fax: 0086 991 2329163 kom. 0086 139 09923337

Add: Room 1904, Xing Ya Building, No:183 Renmin RD Urumgi, P.R.of China 830002

Koszty dodatkowe:

Zezwolenia na wjazd samochodu do Chin – 400 dolarów/samochód,

Tablice rejestracyjne pojazdu – 130 dolarów/samochód,

Chińskie prawo jazdy – 150 dolarów

Opłata za odprawę pojazdu na granicach chińskich (customs fee) – 2×250 dolarów/samochód

Opłata dla obowiązkowych lokalnych „przewodników – opiekunów” – 9250 dolarów/grupa

Ubezpieczenie pojazdu – 100 dolarów/samochód

Informacje: Waluta – Paliwo – diesel

Ukraina – 1 litr oleju nap. – 24,70 UAH = 3,50 PLN

Waluta Ukrainy: hrywna [UAH]

10 hrywien = 1,42 PLN

1 USD – 26,13 UAH

1 EUR – 29,70 UAH

1 PLN – 7,04 UAH

Rosja - 1 litr oleju nap. – 52,70 = 3,30 PLN

Waluta Rosji: rubel rosyjski [RUB]

100rubli = 6,26 zł

1 USD – 59,24 RUB

1 EUR – 67,67 RUB

1 PLN – 15,98 RUB

Kazachstan – 1 litr oleju nap. – 290 KZT = 3,34 PLN

Waluta Kazachstanu: tenge [KZT]

100 tange = 1,15 zł

1 USD – 323,03 KZT

1 EUR – 368,99 KZT

1 PLN – 87,12 KZT

Kirgistan – 1 litr oleju nap. – 63,4 KGS = 3,40 PLN

Waluta Kirgistanu: som kirgiski [KGS]

100 som = 5,36 zł

1 USD – 69,19 KGS

1 EUR – 79,03 KGS

1 PLN – 18,66 KGS

Chiny – 1 litr oleju nap. – 6,32 CNY  = 3,45 PLN

Waluta Chin: renminbi (yuan) [CNY]

10 yuan = 5,46 zł

1 USD – 6,78 CNY

1 EUR – 7,74 CNY

1 PLN – 1,83 CNY

Mongolia – 1 litr oleju nap. – 2230 MNT = 3,52 PLN

Waluta Mongolii: tugrik (tögrög) mongoliski [MNT]

1000 tugrik = 1,58 zł

1 USD – 2 346,13 MNT

1 EUR – 2 679,91 MNT

1 PLN – 632,72 MNT

Wizy:

Wiza rosyjska – biznesowa (na 90 dni) – ok. 680 zł,

Wiza kazachska – wizy do Kazachstanu na ten rok zostały zniesione.

Wiza chińska – 395 zł

Wiza mongolska – ok 300 zł.

Wiza do Kirgistanu nie jest potrzebna

Szczepienia:

Nie są wymagane żadne dodatkowe szczepienia.

Noclegi:

Noclegi na dziko, raz na kilka dni w pensjonacie, hotelu.